Gambia Kotu

15 november 2012 - Banjul, Gambia

Donderdag 15-11-2012
Vroeg op want we gaan een excursie doen dus 6.45 opstaan nou dat gebeurt me thuis nog niet eens
Douchen, aankleden, spullen pakken, ontbijten en om 8.20 bij de bus zijn
Nou ja bus het was een open truck achtige met een mooie rieten kap
En toen op weg naar de roots of Gambia met onze gids Urbanus
Onderweg kwamen we al allemaal kinderen tegen die achter ons aan renden en wuifde dat we terug moesten komen en riepen om minties ook onderweg veel loslopend vee gezien
Als eerste bezochten we een gezin en we mochten overal foto,s van maken
Ik zag allemaal potten en pannen op een Bergje gestapeld staan, in de hoek een waterkan, een slaapkamer met stapels oude kleding en tasjes en de bedden waar zij in slapen, de bedden zagen er best goed uit dat had ik niet verwacht
Ik dacht dat ze op matjes zouden slapen maar gelukkig was dat niet zo
In de tuin was een hoekje gemaakt waarvan ik dat dat ze daar hun eten op Bbq-den maar dat bleek de douche te zijn
Ik vroeg waar de douche kop was maar dat hadden ze niet
Ze wassen zich en spoelen zich af door middel van emmers water met kleine beetjes over zich heen te gooien
De woonkamer bestond uit een oude bank die je nog niet eens bij de schalm kan kopen
Onder de gaten en scheuren maar voor hun zoveel waard
Buiten hing een lange waslijn met was
Ook was er buiten een soort schuurtje waar ze eten koken en ook hadden ze een eigen moestuin wat afgeschermd was met palmbladen zodat de beesten er niet bij kunnen
We mochten ook een familie foto maken en we hebben spullen achter gelaten
In de tuin liepen ezels, varkens,honden, kippen met kuikens en geiten
Eenmaal in de truck zwaaide ze ons uit en rende de kinderen weer achter ons aan
De volgende bestemming was een school in Sanyang en ik moet zeggen dat dit best indruk op mij gemaakt heeft
Eerst werden we welkom geheten door de directeur van de school Lamin Balajeh
Hij legde uit hoe het zat met de school en hoe de jaren verliepen
Vanaf 7 jaar mogen ze naar school en door lopen deze 6 jaar
Daarna gaan ze 3 jaar naar een vervolg school vervolgens kunnen ze daarna nog 3 jaar door
De school is gestart in 1964 met 12 leerlingen nu zijn dat er 1200 waarvan evenveel jongens als meisjes
Ook zitten de moslim en christen kinderen gemengd al krijgen ze wel wat godsdienst betreft apart les
Ze hebben 24 klassen maar ze hebben 21 leerkrachten
In de eerste drie klassen zitten45 tot 60 kinderen in klas 4 t/m 6 tussen de 40 en 50 kinderen
Er kwam een klas binnen omdat zij voor ons wilden zingen en ik zou je zeggen dat vond ik erg indrukwekkend
Ook vooral omdat deze kinderen zo blij en vrolijk zijn
Ik moest er gewoon ff van huilen
Daarna zijn we in klas 3 gaan kijken
Daar waren ze aan het tekenen en 1 kind had echt zo,n mooi paard getekend
Ik mocht er een foto van maken en alle kinderen wilde dat eigenlijk wel en poseerde voor de camera
De leerjaar vroeg mijn e-mail zodat ik de foto,s kan opsturen
Jamiel moest plassen en eigenlijk moest zij dit al bij het gezin maar daar kon het alleen maar in de boesboessss en dat zag ze niet zitten
Bij de school kon ze eindelijk naar het toilet en ik zal je zeggen ook dat was een hele belevenis
We hebben ook daarvan foto,s gemaakt
Eenmaal terug in de truck gingen we onderweg naar de reptielen farm nou dat vond ik best een dingetje maaaar toch van alles een foto gemaakt
Er was een slang die hele kippen opvreet bahbahbah dat was een vetterik
Jamiel heeft een kleintje vast gehouden en een grote om dr net gehad wat ik onwijs stoer vond van haar ook daar hebben we foto,s van
na ons slangen avontuur onderweg naar onze middag lunch bij een heel mooi strand paradise Beach heette dat waar we kip jassa hebben gegeten en we konden daarna nog ff zwemmen maar dat hebben we niet gedaan
Wel heb ik hele mooie foto,s genomen van de gekleurde vissers boten al was niet iedereen blij en vroegen ze geld om foto,s te maken maar ehhhhh wat denken ze zelf dehhh
Het schijnt zo te zijn dat sommige mensen denken als je een foto van hen maakt dat je een stukje ziel bij ze weg haalt, dat is dan best wel zielig voor hen dat ze dat denken
Enne Abba liet met mij mee en jaagde de kwaaie mensen weg al hoorde ik achteraf van een Nederlander die daar al jaren komt dat die Abba ook niet zo, n brave is
Maar we zijn heel thuis gekomen dus dit avontuur weer overleeft
Voor vanavond om te eten hebben we een Indiaas restaurant gekozen en dat was erg lekker
Op de terugweg nog even water gehaald en een afzakkertje gehaald bij een plaatselijke kroeg waar we uiteindelijk opgelicht zijn omdat ze beweerde dat we een dubbele gekregen hadden dheeee
Ook werden we weer aangesproken door de lokale bevolking dit keer waren dat Smiley en Happy Bob het blijft vaag volk maar ze zijn erg aardig
Het zijn net grote kinderen
Nu op de kamer aan een theetje en daarna slapen oma status van vandaag
3x stroom uitgevallen en 1 x zonder water dat was toen Miel stond te douchen achhh kleine dingen hou je altijd